Followers

Tuesday, 19 October 2010

Hoi! Mari Belajar Kod Bahasa Isyarat

Pernah tak kita semua terfikir bagaimanalah orang pekak dan bisu dapat berkomunikasi sesama mereka? Mereka ni ada bahasa tersendiri ker?Orang biasa boleh faham ker apa yang dorang buat? Sebegitulah persoalan yang sering kali bermain di minda pujangga suatu ketika dahulu. Kita semua pun tahu jika seseorang itu buta,tulisan braille menjadi penghubung untuk mereka berkomunikasi. Bagi orang pekak dan bisu pula,pujangga nak kongsikan di Hoi! AMIRUL ARIF ini,mereka menggunakan Bahasa Melayu Kod Tangan(BMKT) atau lebih mudah bahasa isyarat lah. 

Pujangga mula-mula mengenali huruf-huruf dan nombor dalam bahasa isyarat masa pujangga tingkatan satu,hehe Keluarga pujangga ada yang bisu atau pekak ker? Ehh taklah pujangga berminat nak belajar kod tangan ni sebab tertarik melihat sesetengah kawan pujangga berkomunikasi gunakan kod tangan sesama mereka. Dorang bukannya pekak atau bisu pun,saja-saja belajar nak tambahkan ilmu. Bahasa isyarat nih,banyak kelebihannya bagi orang yang  normal,salah satunya kita boleh mengumpat bersembang dalam bahasa yang tak ramai orang faham.hehe (kuat mengumpat gak pujangga nih dulu +.+). Salah satu keburukannya pula,seperti biasalah, masa peperiksaan,kitorang yang terrer tahu bahasa isyarat ini memulakan aktiviti meniru dan bertukar jawapan masa peperiksaan.hehe tak kantoi wa cakap sama lu olang..Tetapi itu semua dulu tau,sekarang dah tak buat dah...INSAF (boleh percaya ker?)

Tanpa membuang masa,jom lihat kod tangan untuk huruf dan nombor di bawah hanya di Hoi! AMIRUL ARIF :

Kod abjad jari(paling lambat,2 hari boleh hafal lah)


(dari kiri)Baris 1 :1,2,3,4,5 Baris 2 :6,7,8,9,10 Baris 3 :11,12,13,14,15 Baris 4 :16,17,18,19,20


*Sila komen di entri ini mengenai pandangan dan pendapat anda untuk dikongsi bersama.sekian dari Hoi! AMIRUL ARIF

19 Komen Hoi!!!:

Pujangga said... [Reply]

Senang ker susah blaja bhasa isyarat ni?

MyraLove =) said... [Reply]

Macam best la bljr bahasa isyarat ni.
Tp akceli kagum jugak dgn org2 istimewa nih..diorang sgt cekap sebenarnye,bckp melalui pgalamn saya jd reader untuk diorg lah..tabik la.kalo saya y normal ni pun tak secekap diorg kot ;)

Notami said... [Reply]

btul ke bahasa isyarat satu isyarat satu huruf? utk nama mayb kot! tp kalo utk prbuatan dan lain2..x mcm tu kan!

Pujangga said... [Reply]

myralove-betul2 kmk kagum sangat ngn dorg nih...cekal n cekap

notami=hehe betul tu..ini sekadar huruf,aka kod tangan...ini hanya basic....perkataan ada gaya yg lain,nnt ade masa,pujangga publishkan

Shino said... [Reply]

skt tgn ak nk ikt...cmne la nk borak pnjg2 gune bhasa ni...huhuhu...

Pujangga said... [Reply]

@Shino haha ni huruf dan nombor ja...perkataan lg mudah...nanti ade masa,pujangga publish kan

Zikri Husaini said... [Reply]

menarik2.. aku nak belajar bahasa isyarat nie..penting... amirul sila jadi cikgu aku...heee

Pujangga said... [Reply]

hehehe x reti sgt,sikit2 tu bole la

kema said... [Reply]

xsabar nak tunggu en3 belajar bhs isyarat lg...hihihihi~

one2paii said... [Reply]

syabas bro..ilmu yg terbaik..dulu gua belajau gak..mmber gua ajau,die pekak dan bisu..now gua da lupe..adanya nie gua leh ingat balik..hehe

~ PIJA ~ said... [Reply]

dah pernah belajar..tapi give up sesangat..hehee

My Little Diary said... [Reply]

salam perkenalan,

paling senang nak hafal isyarat 'i luv u'.. he3x..

http://cikidis.blogspot.com/2010/10/bila-pintu-rezeki-terbuka.html

~..:'aNyySs':..~ said... [Reply]

dlu da penah hafal...
huhu...
tp tlupa...
dah lma da cri balik...xjmpa pun...
thx to pujangga...

anonymous said... [Reply]

good la...1st time msuk kat blog ni. tmbah la lg bhs isyaratnye en3. sy sgt2 nak blaja. tau x kat mane tpt blh blaja btl2 bhs isyarat ni area kl or selangor?

Anonymous said... [Reply]

macam berbeza sikit huruf G dan H. ke sama je buat macam mana pun..

hamecca said... [Reply]

G dan H memang berbeza tapi yang ini adalah BIM dan ASL agak berlainan sikit kalau guna KTBM. apa pun yang penting huruf ini merupakan asas yang penting untuk mengisyaratkat perkataan dan ayat untuk berkomunikasi dgn org2 pekak.

hamecca said... [Reply]

G dan H memang berbeza tapi yang ini adalah BIM dan ASL agak berlainan sikit kalau guna KTBM. apa pun yang penting huruf ini merupakan asas yang penting untuk mengisyaratkat perkataan dan ayat untuk berkomunikasi dgn org2 pekak.

hamecca said... [Reply]

G dan H memang berbeza tapi yang ini adalah BIM dan ASL agak berlainan sikit kalau guna KTBM. apa pun yang penting huruf ini merupakan asas yang penting untuk mengisyaratkat perkataan dan ayat untuk berkomunikasi dgn org2 pekak.

Cik Cicik said... [Reply]

Sesape yg berminat nak belajar BAHASA ISYARAT boleh bertanya di Persekutuan Orang Pekak Malaysia (MFD) di Puchong Sgor atau cari je website mfd.org.my... Tak rugi belajar kot..... InsyaAllah 1 hari nt ade gak kegunaanyer.... Mungkin bukan utk kite sndiri, tp untk "MEMBANTU MEREKA YG MEMERLUKAN" sekadar yg kite termampu... Dapat jugak pahala kannnn... =)

Saya sudah... Anda bile lagi?? huhu =)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...