Followers

Selasa, 10 Mei 2011

Hoi! Gula Oh Gula

Sumber MALAYSIAKINI

Harga gula akan naik 20 sen kepada RM2.30 sekilogram berkuatkuasa esok (10 Mei).Penyelarasan subsidi itu akan membolehkan kerajaan berjimat sebanyak RM116.6juta.
Menurut Ketua Setiausaha Kementerian Dalam Negeri dan Hal Ehwal Pengguna Mohd Zain Mohd Dom, kenaikan itu selaras dengan keputusan Mesyuarat Majlis Ekonomi pada hari ini.

"Langkah ini adalah selari dengan strategi jangka panjang kerajaan untuk merasionalisasikan subsidi secara berperingkat-peringkat," kata Mohd Zain.

Jelasnya, walaupun perubahan harga runcit dibuat, ia adalah lebih rendah berbanding negara serantau, termasuk Indonesia, Singapura, Thailand dan Filipina.
Harga gula dari 1 Jan 2010
Haa gembira tak dapat hadiah terbaru dari Kerajaan Malaysia yang dicintai ramai ni? Pujangga sebenarnya malas nak amik port tentang kenaikan harga minyak baru-baru ini sebab pujangga tak terkesan pun dengan kenaikan harga minyak(pujangga tak ada kereta)..huhu  TETAPI kenaikan harga GULA yang akan bermula pada hari ini sedikit sebanyak menaikkan darah pujangga kerana ia akan mempengaruhi harga pelbagai barangan yang lain.

Contoh harga barangan yang akan terjejas berikutan kenaikan harga gula ini adalah :
a) Harga minuman di kedai mahupun restoran...Jangan sesekali terkejut jika teh O ais yang berharga RM1.20 di kedai biasa akan melonjak menjadi RM1.50 segelas..Tak lupa kepada air jus buah-buahan,pujangga yakin harganya akan naik mencecah RM3 segelas. T.T minum air kosong jela kita lepas ni kalau makan kat luar.

b)Kuih-muih di pasar malam ataupun di kedai-kedai pun pujanggga yakin akan dinaikkan harganya oleh sesetengah peniaga yang tamak haloba walaupun sekilo gula hanya berharga RM2.30 (harga baru) iaitu peningkatan 20sen...kat Putrajaya ni pun seketul kuih dah berharga RM0.50,jangan kata lepas ni jadi 60-80 sen seketul.. Hoi! Pak Menteri,sila buka mata!!!mentang-mentang kome makan western 24jam,harga kuih-muih ni mesti kome tak kisah punya..haishhh mfyfb

Ok sekarang mai rapat-rapat dengar pujangga membebel tentang rasionalnya keputusan kerajaan yang menaikkan harga gula sebanyak 20sen yang kononnya dikatakan dapat menjimatkan duit subsidi kerajaan sebanyak RM116.6 JUTA. Hah bagi yang buta mata hati dan cetek akalnya pastinya tanpa ragu-ragu akan mempertahankan tindakan kerajaan menaikkan harga gula semata-mata nak jimatkan duit yang tidak seberapa ni. Tidak seberapa? Ehhh bodohnya pujangga ni,banyak kot RM116.6 JUTA tuh. Haa meh pujangga tunjukkan banyak ke tak jumlah tu :

Projek emel 1 Malaysia,kerajaan memberikan tender RM50 juta kepada Tricubes yang dipersoal kelangsungan kewangannya kerana disenarai sebagai Syarikat GN3 dalam Bursa Malaysia, berdasarkan prestasi kewangannya yang buruk dan dijangka akan bankrap..NAMPAK?Senang-senang jer kerajaan buang 50 JUTA,ingat banyak ker?sikit la tuh. Setakat RM116.6 JUTA tuh,celah gigi kerajaan jer..sebab tu dia boleh laburkan separuh dari jumlah tu untuk benda tak berfaedah.Fikir-fikirkan

Satu lagi hujah yang ingin pujangga pertegaskan di sini ada kaitannya dengan 2 gambar di bawah :

Lu orang kenal ka ini uncle? Dia ni adalah taikun GULA Malaysia iaitu Tan Sri Robert Kuok.Robert Kuok adalah individu yang terkaya di Malaysia dengan aset berjumlah RM50.04 bilion(2010).Suatu masa dulu,Robert Kuok pernah menguasai 80% pasaran gula Malaysia yang mewakili 10% dari pasaran gula dunia.Amacam?Bos GULA ada kat Malaysia,takkan gula mahal?
 Ini Kilang Malayan Sugar Manufacturing di Seberang Prai kepunyaan FELDA Global(anak syarikat FELDA) yang kini menguasai sehingga 70 peratus pembekalan gula di dalam negara, sekali gus menamatkan monopoli Kuok yang dikenali sebagai ‘Raja Gula’ dalam sektor itu di negara ini sejak 45 tahun sebelumnya. Takkan syarikat milik kerajaan pun tak dapat nak kawal harga gula?kalau syarikat swasta yang pegang pembekalan gula negara,pujangga boleh faham tapi sekarang FELDA yang pegang..Apa ni derr???
Sebagai kesimpulannya,tiada lagi alasan remeh boleh diberikan pihak tertentu mengenai kenaikan harga gula ini. Memang tak dinafikan harga gula di negara ini lebih rendah berbanding negara lain iaitu Indonesia (RM3.50), Singapura (RM3.80) dan Thailand (RM2.80) *data bulan 4 2011..Jangan dilupa bahawa negara-negara tersebut bukanlah pengeksport gula seperti Malaysia. Kita ada akal,jadi mari fikir-fikirkan hanya di Hoi! AMIRUL ARIF

6 Komen Hoi!!!:

Tanpa Nama berkata... [Reply]

Aiyah, lu tak baca berita kah?
Pada Oktober 2009, Robert Kuok sudah jual semua pegangan gula dia kepada Felda and Tan Sri Syed Mokhtar Al-Bukhary.
http://www.btimes.com.my/Current_News/BTIMES/articles/ppbg-2/Article/index_html

Lepas dia jual saja, kerajaan Malaysia benarkan harga gula dinaikkan.

You ada masalah dengan harga gula, lu tanya sama Felda dan Tan Sri Syed Mokhtar Al-Bukhary lah.

Pujangga berkata... [Reply]

aIYAhhhhh lu mata mana? kaki ka? tgk gambar itu kilang gula la...wa da sebut looo...lain kali baca artikel kasi abes la apek...siiow nie

Muhammad Amin Abdullah berkata... [Reply]

Gorgo~~~~~~kita sama political view...

Tanpa Nama berkata... [Reply]

Visit us now to obtain more details and facts regarding to

[url=http://www.najlepsze-bialko.pl]bialko[/url]

Tanpa Nama berkata... [Reply]

[url=http://recepies.su/]Кулинарный рецепт[/url] — руководство сообразно приготовлению кулинарного изделия. Содержит информацию о необходимых пищевых продуктах, их пропорциях и инструкциях согласно смешиванию и обработке. [url=http://recepies.su/]Кулинарные рецепты[/url] описывают механическую и тепловую обработку ингредиентов, способы сервировки готовых изделий.

[url=http://recepies.su/]Рецепты[/url] передаются из уст в план, а также публикуются в кулинарных книгах и чтобы специализированных сайтах. Существуют секретные [url=http://recepies.su/]рецепты[/url], передающиеся кулинарами своим наследникам.

Tanpa Nama berkata... [Reply]

Международная специализированная [url=http://mambasexy.in/]служба интимных знакомств[/url]! Более миллиона фотографий девушек и парней, желающих познакомиться воеже эротической переписки, секс-чата, обмена [url=http://mambasexy.in/]эротическими фото[/url], и, конечно-же, чтобы занятий сексом! Огромная аргумент данных сообразно России! И всетаки это бесплатно!
Дорогие женщины! Вы хотели бы видаться себе виртуального любовника изза границей? А может жительствовать, Ваш виртуальный диссертация перерастет в известный настоящий? Чтобы Вас известный штат мужчин с самыми самыми различными данными!
Уважаемые мужчины! [url=http://mambasexy.in/]Вы ищите себе подружку либо любовницу[/url]? Для вас - специализированнная закон данных скучающих в недостаток мужа домохозяек, молоденьких девушек и горячих, опытных нимфоманок!
Все объявления - с фотографиями! И поскольку в базе данных содержатся, кроме прочего, безгранично откровенные фотографии - вход разрешен всего совершеннолетним .
Подходящий, дешевый свободно и знакомится - ведь, зарегистрировавшись, Вы получаете доступ чтобы настоящий настоящий порно сайт, поскольку фотографии, которые присылают члены - это снова что-то! Я было разместил несколько фотографий чтобы примера, один власть сервера велела стремглав удалить эти фотографии, поскольку у них не [url=http://mambasexy.in/]ххх-сайт[/url]. А ведь я брал самые "приличные" фотографии из объявлений
Для того, для стать [url=http://mambasexy.in/]членом[/url] клуба и получить долступ к базе данных alias дать доклад о себе, перебиваться зарегистрироваться. Это постоянно задаром и не займет у вас больше 5 минут. Неужто вы не очень хорошо владеете английским языком, ниже приведен пошаговый перевод процесса регистрации чтобы русский язык.
Согласно, зарегистрировавшись для сайте, вы сможете в дальнейшем дитя подзаработать, получая перед доллара потом каждого своего приятеля, заглянувшего сюда сообразно вашей рекомендации, буде он, ясный, не поленится сослаться казаться регистрации для ваc. Чтобы начала регистрации нажмите здесь - Для открывшейся в новом окне страничке нажмите в левом верхнем углу вывеска "BROADEN TO AT THE WINK OF AN EYE" alias хватит ниже "If this is your pre-eminent every decidedly in a while here, great signup an have to do with to the recuperate from aside a RELEASED membership!"
Кроме откроется страница, где Вам предложат заполнить кое-какую информацию о себе.
Гостинец приходится ради [url=http://mambasexy.in/]mambasexy.in[/url]

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...